Rere la Petja dels Càtars

montsegur
El Camí dels Bons Homes és un itinerari transpirinenc que va des del Santuari de Queralt (Berga- Catalunya) al Castell de Montsegur ( Arièja- França), de aprox. 200km, que rememora l’exili d’aquells Bons Homes i Bones Dones occitans, anomenats càtars o bons homes, que promovien el cristianisme pur i senzill, basat en l’espiritualitat i en contra de l’autoritària, corrupta i ostentosa Església catòlica del S.XIII.
Actualment convertit en Sender de Gran Recorregut (GR-107), el Camí dels Bons Homes es pot recórrer a peu, a cavall i en la majoria de trams en BTT.

L’agost de l’any passat en Joan R. i jo mateix vam fer l’etapa de Bellver de Cerdanya a Porta de 35km d’una gran bellesa. Aquest any amb l’Enric hem fet les quatre etapes que van de Porta a Montsegur.

1a Etapa Porta – L’Hospitalet apres l’Andorre.
Distància: 22 km. Desnivell acumulat: 1.694 m. Dificultat: Difícil

Des de Perpignan on amablement ens porta l’amic Frédéric C. arribem a Porta en bus cap a les 14h pel mòdic preu d’1 euro, mengem un plat de jour i comencem a redescobrir el cost de la cervesa a França (mon dieu!!). Comencem a caminar amb amenaça de pluja a les 15h30 seguint el GR-107 que no deixarem fins Montsegur i que ens porta a pujar el primer col , el col de Puymorens (1.920 m).

Relativament fàcil de pujar fem la pertinent foto i seguim ara ja en descens fins a l’Hospitalet-près-l’Andorre on arribem cap a les 19h. Durant tot el descens una fina pluja ens acompanya pel que arribem bastant mullats. Localitzem la Gîte d’etape i ens instal · lem. 20,00 euros per dormir, 6,00 pel petit dejune i 18,00 euros per sopar. Llestos nosaltres optem per només dormir i ens anem a la épicerie per comprar el sopar. Fermé. Ens anem a l’únic bar-restaurant del poble i com era d’esperar la cuisine fermé aussi. La bona dona s’apiada de nosaltres i ens prepara un entrepà. Dutxa i cap a dormir que demà ens llevarem aviat.

2a Etapa  L’Hospitalet apres l’Andorre -Orlu
Distància: 18 km. Desnivell acumulat: 1.782 m. Dificultat: Difícil

Ens llevem ben aviadet i cap a les 8h ja estem en marxa. La épiceri segueix fermé i repetim al bar restaurant, prenem un cafè amb llet i un croissant. 9 km fins Mérens-les-vals, seguim un corriol entre el riu i la via del tren. Arribem a les 10h i ens dirigim a l’únic bar amb la intenció d’esmorzar bé abans d’emprendre la pujada cap al Col de Joux. Nova sorpresa, només serveixen begudes!!. Per sort l’alimentación és oberta i podem comprar pa, formatge, embotit i tonyina i preparem una petita festa al bar del nostre amic que només serveix boissons seulement.

La pujada fins al Col de Joux és molt dura (766 m de desnivell) i a més enganxem un sol de justícia. Arribem al susdit col on les vistes de les muntanyes de l’Ariège són magnífiques. Un llarguíssim descens ens portarà a Orlu on sopem i dromim a la Gîte d’etape. Sopar excel · lent encara que ens cobren 10 euros per mig litre de vi de la casa i una ampolla d’aigua. El costum és servir aigua de l’aixeta directament.

3a Etapa  Orlu – Comús
Distància: 24 km. Desnivell acumulat: 2.185 m. Dificultat: Difícil

Durant la nit ha plogut i el dia clareja completament cobert de núvols plovisquejant. A les 9h decidim seguir i a les 9h30 reemprenem la marxa cap a Orgeix on veiem els primers exemplars del príncep negre. Pugem un petit coll, la Portella d’Orgeix i arribem a Ascoun i després a Sorgeat. No hi ha on menjar i l’alimentación són quatre estanteries amb tres coses. Tanca a les 12h30!!. Per sort l’encarregat ens diu que al refugi de Chioula es pot menjar.
Carreguem les motxilles i emprenem camí cap al col de Jois de forma una mica imprudent ja que la boira cobreix tota la muntanya. Pujada interminable però sense dificultat malgrat la boira, llàstima que ens perdem el paisatge. Arribem al refugi on la Laurence ens serveix un boníssim canard acomapanyat d’una bona amanida i pommes de terre i de dessert una excel · lent pastís d’avellanes per mi i una crepe de xocolata per l’ Enric.
Amb el cel cobert seguim fins al col de Balagues i des d’alli baixem fins Montaillon. Oficina de turisme fermé naturalment des de les 18h. Seguim: Prades i Comús. Jornada completíssima. Esgotats arribem a la Gîte d’Anne Pagès. Excel · lent acollida i bon sopar. Ens renten la roba pel mòdic preu de 5,00 euros (ja era hora una cosa econòmic!!)

4a Etapa  Comus – Montsegur
Distància: 16 km. Desnivell acumulat: 1.335 m. Dificultat: Difícil

Última etapa fins Montsegur per les gorgues de la Frau. 16 km i 1.335 m de desnivell. Fem aquesta etapa amb tres amics que hem conegut a Comús. Sortim a les 9h30 i arribem a Montsegur a les 14h. Espectaculars vistes del castell. Dinem a La Patata qui fume i pujada fins al prat dels cremats i el castell. El castell original va ser destruït i l’actual són les ruïnes d’un que es va construir al segle XVIII.

Perfil travessa Porta – Montsegur 80 km

perfil-travessabh

Galeria fotos (Enric C.):

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.